Metody terapii
Alternatywne metody komunikacji (AAC)
Alternatywne metody komunikacji (AAC) wspomagają i/lub zastępują mowę osobom niemogącym się nią posługiwać w sposób tradycyjny. W OREW wykorzystujemy w tym celu fonogesty, gesty naturalne i przedmioty rzeczywiste oraz systemy obrazkowe, bazujące na:
? symbolach PCS,
? symbolach z programu ?MÓWIK?
? PICTOGRAMACH
? programie MAKATON.
Nasi wychowankowie, posługujący się AAC korzystają również ze sprzętu wysokiej i niskiej technologii:
? tworzymy dla nich indywidualne książki do komunikacji,
? korzystają z komunikatorów typu Go Talk, Talar, iTalk,
? wykorzystują tablety ze specjalistycznym oprogramowaniem AAC.
Stosujemy następujące techniki posługiwania się AAC:
? etykietowanie miejsc i przedmiotów,
? tablice wyboru,
? plany dnia,
? tablice czasu i pogody,
? tablice tematyczne,
? tablice z sekwencjami czynności,
? tablice obecności,
? indywidualne paszporty.
Sposób komunikacji alternatywnej jest dobierany indywidualnie dla każdego dziecka, a poprzedza go szczegółowa diagnoza możliwości komunikacyjnych.
? symbolach PCS,
? symbolach z programu ?MÓWIK?
? PICTOGRAMACH
? programie MAKATON.
Nasi wychowankowie, posługujący się AAC korzystają również ze sprzętu wysokiej i niskiej technologii:
? tworzymy dla nich indywidualne książki do komunikacji,
? korzystają z komunikatorów typu Go Talk, Talar, iTalk,
? wykorzystują tablety ze specjalistycznym oprogramowaniem AAC.
Stosujemy następujące techniki posługiwania się AAC:
? etykietowanie miejsc i przedmiotów,
? tablice wyboru,
? plany dnia,
? tablice czasu i pogody,
? tablice tematyczne,
? tablice z sekwencjami czynności,
? tablice obecności,
? indywidualne paszporty.
Sposób komunikacji alternatywnej jest dobierany indywidualnie dla każdego dziecka, a poprzedza go szczegółowa diagnoza możliwości komunikacyjnych.
Animaloterapia ? terapia z udziałem zwierząt
Animaloterapia opiera się na niezwykłym kontakcie zwierzęcia z człowiekiem. Taka relacja działa leczniczo poprzez redukowanie poziomu stresu, wzmacnianie odporności, a nawet obniżanie poziomu odczuwanego bólu. Ponadto, zajęcia prowadzone z udziałem zwierząt przynoszą działanie uspokajające, a zarazem dostarczają mnóstwo zabawy i śmiechu ze względu na ich naturalny charakter. Okresowo w OREW, dzięki udziałowi w rozmaitych projektach stwarzamy dzieciom możliwość udziału w hipoterapii, której celem jest wielokierunkowe oddziaływanie psychoruchowe. Ponadto, na co dzień wychowankowie opiekują się zwierzętami mieszkającymi w OREW: żółwiami wodnymi oraz rybkami akwariowymi.
Dzięki stosowaniu terapii z udziałem zwierząt w OREW udaje się osiągnąć następujące cele:
? niwelowanie lęków,
? rozwój empatii,
? rozwijanie samoakceptacji,
? rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
? stymulowanie koncentracji uwagi,
? uczenie odpowiedzialności i zaufania,
? rozwijanie aktywności i samodzielności,
? wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa,
? kształtowanie samodyscypliny,
? rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania,
? rozwijanie umiejętności opieki nad zwierzętami oraz uwrażliwianie na ich potrzeby,
? aktywizowanie wychowanków,
? eliminowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych,
? stymulację polisensoryczną,
? kształtowanie umiejętności dostrzegania zależności przyczynowo ? skutkowych,
? relaksacja i wygaszanie napięć.
Dzięki stosowaniu terapii z udziałem zwierząt w OREW udaje się osiągnąć następujące cele:
? niwelowanie lęków,
? rozwój empatii,
? rozwijanie samoakceptacji,
? rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
? stymulowanie koncentracji uwagi,
? uczenie odpowiedzialności i zaufania,
? rozwijanie aktywności i samodzielności,
? wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa,
? kształtowanie samodyscypliny,
? rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania,
? rozwijanie umiejętności opieki nad zwierzętami oraz uwrażliwianie na ich potrzeby,
? aktywizowanie wychowanków,
? eliminowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych,
? stymulację polisensoryczną,
? kształtowanie umiejętności dostrzegania zależności przyczynowo ? skutkowych,
? relaksacja i wygaszanie napięć.
Metoda Dyna ? Lingua M.S.
Głównym celem metody Dyna ? Lingua M.S. (psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia) jest ofensywne, dynamiczne działanie w zakresie komunikacji językowej.
Najważniejszymi technikami ruchowymi wspierającymi u dziecka rozwój mowy oraz czytanie i pisanie w metodzie Dyna ? Lingua M. S są:
? Rytmogesty - obszerne, płynne ruchy rąk towarzyszące mowie. Wspomagają one czynność mówienia na etapie podstawowym. Pozwalają na eliminowanie skandowania, szatkowania wypowiedzi i pomijania sylab oraz uwydatniają rolę samogłosek, poprawiając ogólną wyrazistość mowy.
? Kreacje ruchowe stanowią wsparcie dla wypowiedzi wielowyrazowych. W kreacjach ruchowych na każde słowo przypada jeden rodzaj gestu, przy czym ten sam ruch wykonuje się tyle razy, ile jest sylab w kreowanym słowie. Postać ruchu jest zupełnie dowolna.
? Ekspandery artkulacyjne służą do ćwiczeń:
- głosu,
- ruchów języka,
- koordynacji ruchów ręki z ruchami języka.
Ćwiczenia energetyzujące przywracają naturalny przepływ energii w ciele dziecka. Mogą być wykonywane w terapii indywidualnej, jak i w pracy z grupą. Zawierają trzy grupy ćwiczeń:
- rozgrzewkę,
- ćwiczenia ugruntowujące ciało,
- ćwiczenia koordynacyjne.
Ćwiczenia oddechowo - głosowe utrwalają prawidłowy wzorzec oddechowy: brzuszno ? dolno żebrowy, który jest najkorzystniejszy i najbardziej pożądany w terapii mowy. Ruchy wykonywane podczas tych ćwiczeń to:
- pompy,
- pompki,
- młoteczki.
Klocki logiczne ,,64? pełnią funkcję abstrakcyjnych symboli, którym nadaje się jakieś znaczenie. Głównym celem pracy z tymi klockami jest przygotowanie i rozwijanie u dziecka myślenia kategorialnego. Klocki wykorzystuje się również do treningu pamięci roboczej.
Bajki psychostymulacyjne mają na celu rozwijanie oraz usprawnianie mowy i myślenia.
Elementy terapii manualnej:
? Szarfy
? Cegły
? Miski
? Techniki plastyczne
Najważniejszymi technikami ruchowymi wspierającymi u dziecka rozwój mowy oraz czytanie i pisanie w metodzie Dyna ? Lingua M. S są:
? Rytmogesty - obszerne, płynne ruchy rąk towarzyszące mowie. Wspomagają one czynność mówienia na etapie podstawowym. Pozwalają na eliminowanie skandowania, szatkowania wypowiedzi i pomijania sylab oraz uwydatniają rolę samogłosek, poprawiając ogólną wyrazistość mowy.
? Kreacje ruchowe stanowią wsparcie dla wypowiedzi wielowyrazowych. W kreacjach ruchowych na każde słowo przypada jeden rodzaj gestu, przy czym ten sam ruch wykonuje się tyle razy, ile jest sylab w kreowanym słowie. Postać ruchu jest zupełnie dowolna.
? Ekspandery artkulacyjne służą do ćwiczeń:
- głosu,
- ruchów języka,
- koordynacji ruchów ręki z ruchami języka.
Ćwiczenia energetyzujące przywracają naturalny przepływ energii w ciele dziecka. Mogą być wykonywane w terapii indywidualnej, jak i w pracy z grupą. Zawierają trzy grupy ćwiczeń:
- rozgrzewkę,
- ćwiczenia ugruntowujące ciało,
- ćwiczenia koordynacyjne.
Ćwiczenia oddechowo - głosowe utrwalają prawidłowy wzorzec oddechowy: brzuszno ? dolno żebrowy, który jest najkorzystniejszy i najbardziej pożądany w terapii mowy. Ruchy wykonywane podczas tych ćwiczeń to:
- pompy,
- pompki,
- młoteczki.
Klocki logiczne ,,64? pełnią funkcję abstrakcyjnych symboli, którym nadaje się jakieś znaczenie. Głównym celem pracy z tymi klockami jest przygotowanie i rozwijanie u dziecka myślenia kategorialnego. Klocki wykorzystuje się również do treningu pamięci roboczej.
Bajki psychostymulacyjne mają na celu rozwijanie oraz usprawnianie mowy i myślenia.
Elementy terapii manualnej:
? Szarfy
? Cegły
? Miski
? Techniki plastyczne
Hydroterapia
Hydroterapia wykorzystuje lecznicze właściwości wody dla usprawniania psychoruchowego oraz leczenia niektórych schorzeń.
W OREW stosujemy następujące formy hydroterapii:
? kąpiel perełkowa,
? hydromasaż,
? kąpiel w wannie Tank Hubbarda,
? kąpiel wirowa.
Korzystamy również różnych form hydroterapii podczas wyjazdów do pobliskich basenów.
W OREW stosujemy następujące formy hydroterapii:
? kąpiel perełkowa,
? hydromasaż,
? kąpiel w wannie Tank Hubbarda,
? kąpiel wirowa.
Korzystamy również różnych form hydroterapii podczas wyjazdów do pobliskich basenów.
Programy aktywności - świadomości ciała, kontakt i komunikacja M. Knill i Ch. Knill
Metoda składa się z czterech programów oraz Programu Wprowadzającego i Specjalnego ? dostosowanego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością motoryczną. Prowadząc terapię tą metodą wykonujemy sekwencję ruchów z towarzyszeniem specjalne skomponowanego podkładu muzycznego z czytelnym rytmem, który wspiera ruchy dziecka. W zależności od potrzeb, ćwiczenia prowadzone są indywidualnie lub grupowo.
Programy aktywności M. i Ch. Knill?ów w OREW stosujemy w celu:
? rozwijania kontaktu społecznego,
? budowania świadomości ciała,
? pobudzania do komunikacji,
? rozwijania umiejętności w zakresie naśladownictwa,
? stymulacji pamięci.
Programy aktywności M. i Ch. Knill?ów w OREW stosujemy w celu:
? rozwijania kontaktu społecznego,
? budowania świadomości ciała,
? pobudzania do komunikacji,
? rozwijania umiejętności w zakresie naśladownictwa,
? stymulacji pamięci.
Terapia wspomagana komputerowo
Ze względu na powszechną obecność komputerów i sprzętu elektronicznego w życiu codziennym, terapia wspomagana komputerowo staje się coraz bardziej popularna. Sprawia, że tradycyjne ćwiczenia terapeutyczne nabierają atrakcyjniejszej formy, a dzięki temu motywacja do ich realizowania wzrasta. W OREW wykorzystujemy programy komputerowe do stymulacji:
? funkcji uwagi,
? koordynacji wzrokowo ? ruchowej,
? pamięci krótkotrwałej wzrokowej i słuchowej,
? spostrzegania wzrokowego,
? czasu reakcji,
? prawidłowej artykulacji głosek.
Dodatkowo, osobom z dysfunkcjami motorycznymi zapewniamy urządzenia ułatwiające pracę z komputerem. Są to m.in.:
? myszka powiększona Big Track,
? klawiatura wyposażona w nakładkę zapobiegającą wciśnięciu kilku klawiszy jednocześnie,
? klawiatura IntelliKeys z wymiennymi układami klawiszy.
Podczas prowadzonych zajęć wykorzystywana jest również tablica interaktywna.
? funkcji uwagi,
? koordynacji wzrokowo ? ruchowej,
? pamięci krótkotrwałej wzrokowej i słuchowej,
? spostrzegania wzrokowego,
? czasu reakcji,
? prawidłowej artykulacji głosek.
Dodatkowo, osobom z dysfunkcjami motorycznymi zapewniamy urządzenia ułatwiające pracę z komputerem. Są to m.in.:
? myszka powiększona Big Track,
? klawiatura wyposażona w nakładkę zapobiegającą wciśnięciu kilku klawiszy jednocześnie,
? klawiatura IntelliKeys z wymiennymi układami klawiszy.
Podczas prowadzonych zajęć wykorzystywana jest również tablica interaktywna.
Metoda malowania dziesięcioma palcami
Metoda malowania dziesięcioma palcami polega na tworzeniu obrazów za pomocą farb, ale bez użycia pędzla, który zastępują dłonie dziecka. Dzięki minimalnym wymaganiom motorycznym ze strony uczestnika, w zajęciach z wykorzystaniem tej metody mogą uczestniczyć również małe dzieci oraz osoby z trudnościami ruchowymi. W zależności od potrzeb terapia ma charakter indywidualny lub grupowy. Metoda malowania dziesięcioma palcami, oprócz funkcji terapeutycznych, może służyć również celom diagnostycznym.
W OREW metodę malowania dziesięcioma palcami wykorzystujemy w celu:
? rozwijania twórczego działania,
? rozwijania więzi interpersonalnych,
? uzewnętrzniania napięć,
? aktywizowania wychowanków,
? redukowania lęków i zahamowań,
? wzmacniania wiary we własne możliwości,
? diagnozowania stanów emocjonalnych.
W OREW metodę malowania dziesięcioma palcami wykorzystujemy w celu:
? rozwijania twórczego działania,
? rozwijania więzi interpersonalnych,
? uzewnętrzniania napięć,
? aktywizowania wychowanków,
? redukowania lęków i zahamowań,
? wzmacniania wiary we własne możliwości,
? diagnozowania stanów emocjonalnych.
Metoda Dobrego Startu (MDS) prof. Marty Bogdanowicz
Intencją MDS jest wspomaganie nauki czytania i pisania. Metoda ta, wykorzystując uczenie polisensoryczne, w sposób globalny i równoległy stymuluje funkcje wzrokowo ? przestrzenne, słuchowe, motoryczne i językowe. Zabawowy charakter terapii czyni ją atrakcyjną i wpisuje się w naturalną aktywność dziecka. Struktura zajęć terapeutycznych jest uzależniona od etapu rozwojowego, na którym funkcjonują jego uczestnicy. Standardowy przebieg terapii obejmuje stały i powtarzalny schemat zajęć.
W OREW MDS wykorzystujemy podczas zajęć grupowych i indywidualnych, w profilaktyce trudności szkolnych, symptomów dysleksji oraz w terapii dzieci z globalnymi i parcjalnymi opóźnieniami rozwoju.
W OREW MDS wykorzystujemy podczas zajęć grupowych i indywidualnych, w profilaktyce trudności szkolnych, symptomów dysleksji oraz w terapii dzieci z globalnymi i parcjalnymi opóźnieniami rozwoju.
Metoda ruchu rozwijającego (MRR) Weroniki Sherborne
Metoda Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne bazuje na niemowlęcych zabawach dziecka z rodzicem, potocznie określanych jako baraszkowanie. Zajęcia z wykorzystaniem MRR w terapii wychowanków OREW są stosujemy w celu kształtowania orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, kompetencji w zakresie współpracy oraz zaufania do siebie i innych, a tym samym wzmacniania poczucia bezpieczeństwa. Każdorazowy udział wychowanka w proponowanych ćwiczeniach jest dobrowolny, co stwarza mu możliwość do podejmowania decyzji, zwiększa motywację wewnętrzną oraz poczucie autonomii. Dzięki systematycznemu zwiększaniu stopnia trudności poszczególnych ćwiczeń, ich uczestnicy mają szansę doświadczenia sukcesu, a tym samym przeżywania radości. Interakcyjny charakter ćwiczeń rozwija kompetencje interpersonalne i stanowi źródło pozytywnych doświadczeń o charakterze społecznym. W odpowiedzi na potrzeby i możliwości wychowanków zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem MRR organizowane są indywidualnie lub grupowo.
Integracja sensoryczna (SI)
W OREW prowadzimy diagnozę i terapię zaburzeń integracji sensorycznej. Trudności w zakresie SI pojawiają się u dzieci, których układ nerwowy ma trudności z przetwarzaniem informacji zmysłowych docierających ze środowiska zewnętrznego oraz z ich własnego ciała. Zajęcia prowadzone przez terapeutów SI są szczególne atrakcyjne dla dzieci, gdyż są odbywają się w formie zabawy.
W OREW posiadamy salę przystosowaną do terapii SI, zaopatrzoną w specjalistyczny sprzęt i pomoce terapeutyczne służące kontrolowanej stymulacji zmysłu równowagi, czucia głębokiego, czucia powierzchniowego, zmysłu wzroku, słuchu, węchu. Prowadzimy również treningi smaku.
W OREW posiadamy salę przystosowaną do terapii SI, zaopatrzoną w specjalistyczny sprzęt i pomoce terapeutyczne służące kontrolowanej stymulacji zmysłu równowagi, czucia głębokiego, czucia powierzchniowego, zmysłu wzroku, słuchu, węchu. Prowadzimy również treningi smaku.
Snoezelen
OREW dysponuje profesjonalnie przygotowaną i wyposażoną Salą Doświadczania Świata służącą polisensorycznej stymulacji rozwoju oraz terapii. Polisensoryczna stymulacja oznacza oddziaływanie na układ nerwowy poprzez wzrokowe, słuchowe, węchowe, kinestetyczne i prioprioceptyczne bodźcowanie zmysłów. Terapeuta, w zależności od potrzeb dziecka planuje przebieg zajęć w Sali Doświadczania Świata, jednocześnie pozostawiając mu swobodę działania. Zajęcia terapeutyczne mają charakter indywidualny lub grupowy, a dobierane bodźce służą aktywizacji lub relaksacji.
W OREW terapię i edukację metodą Snoezelen prowadzimy w celu:
? wzmacniania koncentracji uwagi na poszczególnych bodźcach,
? rozwijania spostrzegania i różnicowania bodźców spostrzeżeniowych,
? uwrażliwiania na bodźce,
? stymulacji napięcia mięśniowego,
? aktywizacji wychowanków,
? stymulacji polisensorycznej,
? redukowania lęku przed nowymi bodźcami,
? integracji społecznej,
? stymulacji niewerbalnych form komunikacji,
? relaksacji.
Sala Doświadczania Świata w OREW wyposażona jest w: lustra, podświetlaną kolumnę wodną, suchy basen z piłeczkami, łóżko wodne, siedziska i hamak, sznury światłowodów, kulę lustrzaną, przestrzenny system odtwarzania muzyki, Solar Projector, lampy ultrafioletowe, tapety fluorescencyjne, wytwornicę do baniek mydlanych, lampę do aromaterapii, dywan sensoryczny, projektor gwiazd, kolorowe lampy.
W OREW terapię i edukację metodą Snoezelen prowadzimy w celu:
? wzmacniania koncentracji uwagi na poszczególnych bodźcach,
? rozwijania spostrzegania i różnicowania bodźców spostrzeżeniowych,
? uwrażliwiania na bodźce,
? stymulacji napięcia mięśniowego,
? aktywizacji wychowanków,
? stymulacji polisensorycznej,
? redukowania lęku przed nowymi bodźcami,
? integracji społecznej,
? stymulacji niewerbalnych form komunikacji,
? relaksacji.
Sala Doświadczania Świata w OREW wyposażona jest w: lustra, podświetlaną kolumnę wodną, suchy basen z piłeczkami, łóżko wodne, siedziska i hamak, sznury światłowodów, kulę lustrzaną, przestrzenny system odtwarzania muzyki, Solar Projector, lampy ultrafioletowe, tapety fluorescencyjne, wytwornicę do baniek mydlanych, lampę do aromaterapii, dywan sensoryczny, projektor gwiazd, kolorowe lampy.
Metoda Felicji Affolter
Metodę tę stosujemy podczas realizowania codziennych czynności z wychowankami OREW. Jest ukierunkowana na kształtowanie umiejętności motorycznych służących celowemu działaniu. W metodzie tej istotna jest ścisła współpraca terapeuty i wychowanka, który wspomaga jego działania poprzez położenie swych rąk na dłoniach dziecka. Pomoc terapeuty ma jedynie charakter ukierunkowujący, nigdy nie przyjmuje formy wykonani zadania za dziecko. Dzięki temu, obok nowych umiejętności motorycznych, kształtujemy u niego również poczucie sprawczości i stwarzamy możliwość doświadczania sukcesu.
Stymulacja polisensoryczna wg pór roku
Zajęcia prowadzone tą metodą nawiązują do wrażeń charakterystycznych dla pór roku i żywiołów. W klasycznej formie zajęcia obejmują stymulację na poziomie wszystkich wrażeń zmysłowych. Dzięki odpowiedniej, powtarzalnej i przewidywalnej strukturze kształtują również poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Każda pora roku charakteryzuje się określoną barwą, dźwiękiem, zapachem, smakiem, głoską.
Metoda ?Porannego kręgu? jest szczególnie użyteczna w prowadzeniu zajęć z dziećmi mającymi trudności w samodzielnym poruszaniu się, a zatem również poznawaniu otaczającego świata.
W OREW prowadzimy zajęcia metodą ?Porannego kręgu? w grupach edukacyjnych oraz rewalidacyjno-wychowawczych.
Pomagają w kształtowaniu u wychowanków:
? umiejętności oczekiwania na swoją kolej
? kierunkowości spostrzegania
? koncentracji uwagi na bodźcach sensorycznych
? rozwoju pamięci
? umiejętności podzielania wspólnego pola uwagi
? wiedzy o świecie
? dostarczają stymulacji polisensorycznej
Metoda ?Porannego kręgu? jest szczególnie użyteczna w prowadzeniu zajęć z dziećmi mającymi trudności w samodzielnym poruszaniu się, a zatem również poznawaniu otaczającego świata.
W OREW prowadzimy zajęcia metodą ?Porannego kręgu? w grupach edukacyjnych oraz rewalidacyjno-wychowawczych.
Pomagają w kształtowaniu u wychowanków:
? umiejętności oczekiwania na swoją kolej
? kierunkowości spostrzegania
? koncentracji uwagi na bodźcach sensorycznych
? rozwoju pamięci
? umiejętności podzielania wspólnego pola uwagi
? wiedzy o świecie
? dostarczają stymulacji polisensorycznej